Для тых, хто лічыць, што ў Брэсце гасцям няма чаго паказаць, акрамя крэпасці, прапануем шпаргалку для прагулак з акцэнтам на архітэктуру дарэвалюцыйных часоў. У складанні нам дапамагла экскурсавод Таццяна Шаўчук.

Прапануем здзейсніць своеасаблівае падарожжа ў мінулае. Заломліваць рукі і гаварыць манерным голасам не рэкамендуецца. Апавядаць пра ўсё як бы між іншым — вітаецца. Дарога — 60 хвілін. Дачакацца сваёй замовы ў кавярні — 7 хвілін. Спыніцца, каб усё разгледзець — 15 хвілін. Уражанні ад горада — неацэнныя. І няхай Брэсцкая крэпасць стане не адзіным пунктам прагулкі, а фінальным.

Стартуем з пешаходнай Савецкай.

Аптэка Грынберга (Савецкая, 101). Мадэрн

Аптека Гринберга, Брест

Будынак аптэкі Грынберга пабудаваны ў 1925 годзе. Гэта мадэрн — толькі намёк на калоны, паўкруглы карніз, багацце металу, лёгкія вокны, дэфармаваныя аркі. Характэрныя раслінныя матывы для дэкору. Гэты будынак ніколі не мяняў свайго прызначэння: тут заўсёды была і ёсць аптэка. Унутры ёсць музейны пакой, у які можна патрапіць, папярэдне патэлефанаваўшы кіраўніцтву аптэкі (8 0162 20-54-92).

Аптека Гринберга, Брест
Аптека Гринберга, Брест
Аптека Гринберга, Брест

Свята-Мікалаеўская царква (Савецкая, 10). Псеўдарускі стыль

Свято-Николаевская братская церковь

Свято-Николаевская братская церковь

Была пабудавана пасля пажару 1895 года замест згарэлай брацкай царквы на ахвяраванні гараджан і маракоў ціхаакіянскага флоту, у памяць аб загінулых у руска-японскай вайне. Задумвалася, што храм павінен нагадваць вялікі карабель.

Будынак адносіцца да псеўдарускага стылю, кірунку эклектыкі, характэрнага для таго часу. Будынак царквы нагадвае казачны церам — гэта зварот да рускага дойлідства. Багата дэкараваны какошнікамі і лапаткамі з філёнкамі фасад, што вельмі тыпова для псеўдарускага стылю. Характэрна, што па канонах сінія купалы з зоркамі вянчалі храмы ў гонар Багародзіцы: зоркі сімвалізавалі нараджэнне Хрыста.

Будынак мужчынскай гімназіі (Міцкевіча, 28). Цагляны стыль

З развіццём прамысловасці паўстала неабходнасць у новай архітэктуры, дзе будынкі ўзводзіліся б дастаткова хутка, тэхналагічна, але валодалі б выразнасцю. Цагляны стыль падыходзіў пад гэтыя крытэрыі. У ім камбінаваліся розныя кірункі, але часам проста выкарыстоўваліся дэкаратыўныя ўласцівасці цэглы без прывязкі да пэўнага стылю: цэгла і сама па сабе нядрэнна глядзіцца.

У цагляным стылі будаваліся не толькі грамадзянскія будынкі, але і, напрыклад, некаторыя з пабудоў чыгуначнага вакзала, частка будынка чыгуначнай бальніцы, дзіцячая паліклініка. Цагляны стыль часам называюць «прамысловай готыкай», таму што ён часта выкарыстоўваўся пры будаўніцтве заводаў. Гімназія пабудавана ў пачатку XX стагоддзя, прычым першапачаткова ў ёй было два паверхі. Трэці быў дабудаваны ў 1955–1960 гадах. Дэкаратыўныя элементы: фігурны карніз, франтоны ў выглядзе пінакляў, цыркульнае і паўцыркульнае завяршэнне аконных праёмаў і рызаліты. Цяпер тут размешчаны навучальныя кабінеты факультэтаў БрДУ.

Брэсцкі абласны псіханеўралагічны дыспансер (Савецкая, 13). Позні класіцызм

Двухпавярховы прамавугольны будынак з двухсхільным дахам. Уваход у выглядзе порціка. У познім класіцызме імкнуліся да спрашчэння формаў. Напрыклад, калі калоны, то без канелюр (канавак), усё строга і лаканічна. Абодва будынкі належалі двараніну Паўлу Ягміну.

Касцёл Узвіжання Святога Крыжа (Леніна, 34). Класіцызм

Костёл Брест

Пабудаваны ў 1856 годзе. Тут назіраецца строгасць ліній, падзел фасада пілястрамі на тры часткі па вертыкалі, а па гарызанталі ідуць прафіляваныя карнізы. Завершаны фасад дзвюма вежачкамі і атыкавай сценкай. Такія храмы больш характэрныя для беларускай архітэктуры. У канцы XIX стагоддзя ішло развіццё нацыянальнага руху і зварот да нацыянальнай архітэктуры.

Польскі перыяд

Пасля Першай сусветнай вайны Брэст быў вельмі моцна разбураны: рускае камандаванне пры адступленні ўжыло тактыку выпаленай зямлі. Паводле Рыжскага міру 1921 года Заходняя Беларусь адышла польскай дзяржаве, Брэст стаў называцца Брэст-над-Бугам. Польскі ўрад стаў аднаўляць горад. 29 жніўня 1921 урачыста быў закладзены першы камень калоніі перасяленцаў, калоніі Нарутовіча. Гарадская ўлада абвясціла пра пачатак аднаўлення Брэста-над-Бугам. Да таго часу моцна скарацілася колькасць жыхароў, але з цягам часу сюды вярнуліся бежанцы, і неўзабаве тут пражывалі ўжо каля 30 тысяч чалавек. Востра паўстала жыллёвае пытанне. Польскія ўлады праектуюць некалькі калоній для сваіх спецыялістаў, перасяленцаў з Польшчы: калоніі Нарутовіча (сучасная вуліца Леванеўскага), «Схраніска» (раён ГАБК) і калонія «Тартак» (сучасныя вуліцы Веры Харужай і Вароўскага). Польскі ўрад пачаў будаваць адміністрацыйныя будынкі: Народны банк (цяперашняе Галоўнае ўпраўленне Нацыянальнага банка РБ па Брэсцкай вобласці), Палескае ваяводства (цяперашні Аблвыканкам), бальніцы, тэатр, лёгкаатлетычны манеж. Забудоўвалася буферная зона паміж Крэпасцю і старым горадам. Асвойваліся незабудаваныя тэрыторыі.

Дамінавала эклектыка з перавагай неакласіцызму, што заўважна па будынку Народнага банка (Леніна, 9). Каменны высокі цокаль, характэрны для неакласіцызму; па вуглавой частцы мы бачым і класічныя матывы, і матывы, якія адносяцца да эпохі Адраджэння, напрыклад, ратонды; тут жа ёсць калоны з іанічным ордарам, фігурныя сандрыкі з кранштэйнамі, авальныя нішы, якія навоштасьці зафарбавалі.

Брест, банк, архитектура

Побач будынак Палескага ваяводства (Леніна, 11), дзе зусім іншая гісторыя. Гэты будынак 1938 года адносіцца да стылю «манументалізм». Ствараўся ён у перыяд тэндэнцый да таталітарызму. Манументалізм адсылае нас да егіпецкіх пірамід, да ціску дзяржавы над чалавекам. Цяпер тут размешчаны аблвыканкам.

Облисполком, Брест.

На змену эклектыцы прыходзіць ар-нуво, ён жа — мадэрн. Лічыцца, што гэта адзін з апошніх вялікіх архітэктурных стыляў. Будынак суда (Леванеўскага, 1) пабудаваны менавіта ў гэтым стылі, для якога характэрныя вялікая вышыннасць самога будынка, вышыня вокнаў, зварот да прыродных формаў, а значыць, і пэўнай асіметрыі. Над уваходам у гэты будынак мы бачым грэчаскі меандр.

суд на Леваневского, Брест

Рухайся далей па вуліцы Леванеўскага, але памятай, што ты павінен вакольнымі шляхамі прывесці сваіх таварышаў да будынка тэатра, дакладней, да прасторы паміж ім і лёгкаатлетычным манежам.

Будынкі для польскіх спецыялістаў, якія перасяляліся ў Брэст, праектаваў варшаўскі архітэктар Юльян Лісецкі. У гэтай калоніі Нарутовіча, пабудаванай у так званым нарадовым стылі, спалучаліся матывы класікі, эпохі Адраджэння і барока. Дамінавала канцэпцыя горада-сада, таму каля кожнага дома быў сад, за якім уладальнік дома быў абавязаны сачыць. Дамы валодалі ўсімі выгодамі, што існавалі на той час: ацяпленне, каналізацыя, вадаправод. Больш, вядома, класічных рыс — калоны, порцік, прамавугольны франтон. Пры гэтым ёсць фігурны франтон і круглыя вокны, якія адносяцца да барока. Драўляныя дамы Юльян Лісецкі праектаваў у закапанскім стылі: другі паверх упоперак першага, нацыянальная польская архітэктура пераклікаецца з гарадскім будаўніцтвам. Самы яркі прадстаўнік — «дом з ільвом».

Дом со львом, Брест Дом со львом, Брест

Яшчэ адзін папулярны стыль — стрымлайн: дамы, якія нагадваюць карабель. Для яго характэрныя мяккія абцякальныя формы, якія паўтараюць кроплю вады; гарызантальныя лініі, якія надаюць дынаміку; вуглавыя вокны. Архітэктары былі свайго роду летуценнікамі.

Былое афіцэрскае казіно «Агніска» (Леванеўскага, 7), якое было хутчэй клубам, а не казіно. Пазней тут была савецкая пракуратура, а цяпер гэты будынак належыць мясцоваму футбольнаму клубу «Дынама-Брэст». Будынак адносіцца да класікі.

Казино на Леваневского

Для будынкаў у нарадовым стылі аўтарства Юльяна Лісецкага характэрна спалучэнне прысадзістага верху будынка і высокага даху, пажадана з мудрагелістай канфігурацыяй, што адсылае да барока. Ёсць матывы эпохі Адраджэння — паслядоўны шэраг арак. Драўляныя дамы будаваліся ў закапанскім стылі: фігурны дах, разьбяныя элементы на калонах. Таблічкі з ільвамі для нумарацыі дамоў прыдумаў мастак Вацлаў Гусарскі.

Будынак гасцініцы «Эрмітаж» (Чкалава, 7) пабудовы архітэктара Чайкоўскага з’яўляецца свайго роду сучаснай рэплікай стылю Юльяна Лісецкага. Дэталёва былі вывучаны чарцяжы Лісецкага, і стыль быў пераняты выдатна, дух шляхецкасці перадаць удалося.

Гостиница Эрмитаж, Брест

Манеж (Леніна, 23)

Манеж, Брест

Дадзены стыль называюць брэсцкім канструктывізмам, хоць гэта і вельмі спрэчная назва. Канструктывізм узнік у Савецкай Расіі, у 1925 годзе быў прадстаўлены на выставе ў Парыжы. Даволі ўтылітарны кірунак, функцыянальны, спрошчаны. Канструктывізм на Захадзе называўся функцыяналізм. Яркім прадстаўніком канструктывізму ў Польшчы быў Юзаф Баранскі, які тварыў у Брэсце. У сваіх праектах ён не быў абмежаваны з боку ўлад. Для канструктывізму характэрныя пяць прынцыпаў, якія сфармуляваў Ле Карбюзье: свабодны план, свабодны фасад, дом на ножках, плоскі дах, стужачныя вокны. Усё гэта можна ўбачыць на прыкладзе будынка Брэсцкага акадэмічнага тэатра драмы. Лёгкаатлетычны манеж можна з нацяжкай (ёсць элементы ўпрыгожвання) аднесці да канструктывізму.

Театр в Бресте
Театр в Бресте

Вуліца Савецкіх пагранічнікаў. Ампір

Тут можна ўбачыць ампір, які прыйшоў на змену строгаму класіцызму. Ён зарадзіўся ў часы Напалеона ў Францыі з мэтай прадэманстраваць веліч напалеонаўскай імперыі. А тут мы бачым рускі ампір: ён мякчэйшы, больш рамантычны. Класічная рустоўка тут ідзе ўжо не на два паверхі, а на адзін. За кошт гэтага дасягаецца лёгкасць, а раслінныя матывы ў абрамленні вокнаў змякчаюць карціну.

Для ампіру была характэрная ордарная сістэма, выявы львоў, егіпецкія матывы. У тую пару ўжо не прымянялася даслоўнае прытрымліванне пэўнага стылю: напрыклад, вароты тут у стылі мадэрн, пра што кажуць раслінныя матывы.

Галоўпаштамт (Машэрава, 32). Класіцызм

Пасля будаўніцтва крэпасці ў 1836 годзе Брэст быў перанесены на 2 кіламетры на ўсход. Пабудовы, у асноўным, групаваліся на Кобрынскім фарштаце (прадмесці). Планіроўка для вуліц была абраная рэгулярная, на манер Пецярбурга. Калі ў Пецярбургу вуліцы сыходзяцца да Неўскага праспекта, то ў нас яны сыходзяцца да вуліцы Гогаля. Вуліцы прамыя, паралельныя і ўзаемна перпендыкулярныя, утвараюць прамавугольныя і трапецападобныя кварталы. Гэта сістэма планіроўкі стылю класіцызм, які быў характэрны для губернскага горада Расійскай імперыі сярэдзіны XIX стагоддзя. Класіцызм — гэта рэгулярнасць, паўтаральнасць элементаў, як у памерах і прапорцыях, так і ў знешніх дэталях, напрыклад, у абліччы фасадаў. Таксама для класіцызму характэрная прамалінейнасць і лаканічнасць. Да канца XIX стагоддзя гэты стыль пачынае стамляць: адчуваецца казёншчына, вока стамляецца ад элементаў, якія бесперапынна паўтараюцца.

Белпошта
Белпошта
Белпошта

Пошта і паштовы завулак — тыповы ўзор губернскай забудовы ў Расійскай імперыі сярэдзіны XIX стагоддзя. Для яго характэрныя прамыя геаметрычныя формы, дэкарыраванне фасада лапаткамі з рустоўкай, прафіляваныя карнізы, уваход у выглядзе партала. Адзначым, што будынкі тады ў Брэсце будаваліся двух-трохпавярховыя з-за блізкасці крэпасці. Вышэй будаваць было забаронена.

Многія будынкі тады будаваліся драўлянымі. У дарэвалюцыйным Брэсце каля паловы вуліц можна было назваць брукаванымі. Часта здараліся пажары. Асвятленне горада ў той перыяд — гэта газавыя ліхтары. Не было водаправода і каналізацыі. Ваду бралі, у асноўным, з Мухаўца. Да канца XIX стагоддзя было толькі каля пяці калодзежаў з вадой, прыдатнай для піцця.

Пасля разбуральных пажараў канца XIX — пачатку XX стагоддзяў усё часцей будавалі ў камені. Дамы, вядома, адрозніваліся. Тыя будынкі дарэвалюцыйнага перыяду, што можна ўбачыць на вуліцы Карла Маркса ці на плошчы Свабоды, адносяцца да параднай забудовы. А ўжо далей сустракаліся збудаванні больш сціплыя. Прычым часам фасад дома і тое, што можна было бачыць у двары, адрозніваліся кардынальна.

Свята-Сімяонаўскі храм (К. Маркса, 84). Руска-візантыйскі стыль

Свято-Симеоновский храм

Пабудаваны ў 1865 годзе ў руска-візантыйскім стылі. Расійскі ўрад імкнуўся ўмацавацца на землях Заходняй Беларусі, асабліва пасля нацыянальна-вызваленчага паўстання 1830 года. Добрай была ідэя пераемнасці праваслаўнай царквы ад Візантыі, зварот да візантыйскіх традыцый. Вельмі цікавая тут купальная сістэма — шатровае завяршэнне змяшчаецца не на круглае ў сячэнні (як у эпоху Адраджэння) аснаванне, а на аснаванне, у сячэнні шматграннае. Характэрная рыса візантыйскага стылю — гэта перасячэнне граннай паверхні з купалам. Пры гэтым тут дадаецца элемент рускай культуры — какошнікі ў якасці абрамлення, ліштвы над аконнымі праёмамі ў выглядзе какошнікаў і філянговы парапет. У канцы XIX стагоддзя ў Расійскай імперыі ўзнік інтарэс да нацыянальнай спадчыны, да рускага дойлідства, і руска-візантыйскі стыль, кірунак эклектыкі, змог злучыць дзве спадчыны. Стомленыя ад класіцызму жыхары Расійскай імперыі звярнуліся ў даўніну і заняліся «цытаваннем» сваёй і чужой спадчыны.

Natatnik

Подписаться
Уведомление о
guest
1 Комментарий
старее
новее большинство голосов
Inline Feedbacks
View all comments
Игорь
Игорь
7 лет назад

Спасибо! Очень интересно! Так всегда. И еще!!!